امروز:یکشنبه, ۲ اردیبهشت
تاریخ انتشار:۱۳۹۶-۱۲-۲۶

حاج امان اله دهقانفرد:

سخني مشفقانه با مردم، نخبگان و مسئولین کازرون

دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران: همه باید به قانون احترام بگذارند. از «توهین»، «تحریک» و «تضعیف» یکدیگر خودداری کنید.

 

کازرون نگاه – سخني مشفقانه با مردم، نخبگان، مسئولین، « تاثیر گزاران » و « تاثیر پذیران ِ» کازرون

طرحِ تاسیس ‌شهرستان جدید در منطقه ی تمدنی کازرون و به عبارتي «هويت زدايی» از سرزمين مادري اين منطقه ي جغرافيايي و «ايجاد هويت جديد » براي «بخشي» از آن توسط نماينده محترم و تيم پشتيان «پیدا » و «ناپیدای» ايشان، طي ماه هاي گذشته نه تنها تشویش اذهان تمامی طرف های «ذی نفع» ، حتی بخشی از مردم شریف نواحی مورد مناقشه ، را موجب شد بلکه زمینه ساز بروز مباحث فراوان در محافل خصوصی و عمومی گردیده که در همین رابطه نکات زیر مورد اشاره قرار می گیرند:

 

۱ – رفع محرومیت و از طرفی لزوم پیش رفت و توسعه کسب و کار در تمامی زمینه ها ، نه تنها در منطقه ی باستانی کازرون ، چنارشاهیجان عزیز و دیگر « بخش ها » و «روستاهای» شهرستان ، بلکه در تمامی طول تاریخ و میان همه ی قومیت ها محترم شمرده شده و حقّ‌ِ قانونی ، شرعی و اخلاقی تک تک افراد حاضر در یک کشور ، استان و شهرستان محسوب می شود .

 

۲ – برای پیش رفت ، آبادانی ، توسعه و رفع دغدغه های مردم ساکن در یک منطقه ی جغرافیایی راه های متعدد و امتحان شده ای وجود دارد که به کارگیری تمامی امکانات خدادادی و استفاده از نخبگان ، دلسوزان ، صاحبان «تجربه» و «سرمایه»و تقویت توان مندی های بالفعل و ایجاد وحدت بین مراکز «تصمیم گیر» و «تصمیم پذیر» و… تنها بخشی از این مسیر بوده که تصمیم برای «جداسازی» ها بر مبنای « قومیتی » و « مرزکشی های جدید جغرافیایی» به عنوان یکی از «پر هزینه ترین» ، «تحریک کننده ترین» و صد البته «مشکل ساز ترین» آن ها در تمامی کشورها و مناطق ِ «دارای هویت های مشترک تاریخی و تمدنی» محسوب می شود.

 

۳ – منطقه ي جغرافیایی کازرون ، به همراه نواحي زیبای واقع شده در داخل مرزهاي آن ، علاوه بر داشتن نامِ نیکِ چند هزار ساله همچنین یکی از قدیمی ترین محدوده با تقسیمات سرزمینی جديد [ شهرستان] بوده که در مقایسه با دیگر مناطق مشابه ، بهره مند تر از امکانات و ملزومات شهری و روستایی محسوب می شود و به عنوان نمونه چنان چه به تصاویر چهل سال قبل روستاهای قدیم «نودان» و «چنارشاهیجان» با شهر های جدید تاسیسی این دو منطقه ی زیبا نگریسته شود ، میزان «گسترش امکانات» و «توسعه ی این مناطق» در طول دوره ی زمانی یاد شده به خوبی قابل مشاهده است.

 

۴ – ضمن ارج گزاری به مقام تمام کسانی که طی چند دهه ی گذشته دل سوزانه برای آبادانی و پیش رفت شهرستان تلاش نموده اند ، کازرون اما علی رغم پیش رفت ها و گسترش امکانات غیر قابل انکار متاسفانه از دو بیماری مزمن به نام «بیماری مدیریتی» و «مدیران بیمار» در رنج بوده و همین امر نه تنها موجب دل خوریِ «ساکنان بخش های پیرامونی» بلکه نارضایتیِ «حاضران در مرکز شهرستان» را نیز به دنبال داشته که عدم استفاده از نخبگان و کارآفرینان ، استقرار بی ملاحظه و فاقد وجاهت قانونی و اخلاقی ِمدیران نارکارآمد غیربومی و سیاست زدگی تعدادی از نمایندگان منتخب و دخالت های بی جای آنان در انتخاب مدیران ضعیف منسوب به خود و «بخشی نگری» و‌ «انباشت ناعادلانه امکانات و بودجه های عمومی» در بخش های مربوط به خود طی سال های گذشته و… تنها اندکی از نشانه های این بیماری و بی توجهی بوده است.

 

۵ – در اعماق زیرین شهرستان ، گسل های زمینی موجب بروز مشکلات و زلزله های خطرناک طی قرن های گذشته شده در روی زمین اما به دلیل حضور گرایش های قومیتی ، و «اندیشه های محدود نگر » و تقسیم بندی های کاذب زیر نام «شهری» و «دهاتی» در مجموع جهت گیری های «امنیتی»، « فرهنگی» و «هویتی» را شکل داده اند که علی رغم نعمت بودن بخشی از این موارد اما بعضا منتظر «تکانه» هایی است تا گسل های موجود را فعال نموده و منطقه را سال ها به عقب باز گرداند./ امان اله دهقان فرد، کارشناس ارشد مسایل سیاسی/دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران

 

 

۶ – آن چه که امروز زیر عنوان تاسیس شهرستان جدید با ترکیب چند منطقه ی بعضا ناهمگون در «افکار» و «منافع» جریان دارد محصول عوامل متعددی از گذشته های نه چندان دور بوده که علاوه بر تلاش نخبگان و فامیل های محترم ِ ساکن در این منطقه برای سر و سامان دادن به مشکلات زیست بومی خود ، همچنین نشان دهنده ی «تاثیرپذیری» مردم شریف این مناطق از وعده های «نمایندگان» و «کاندیدا» های «فعلی» و «قبلی» است که در هر حال بایستی ضمن ارج گزاری به درخواست های به حق تمامی بخش های شهرستان ، از جمله ساکنان محدوده ی یاد شده ، در فضایی غیرامنیتی و با هدف اقناع آنان ، اقدامات مورد نظر صورت گیرد. ضمنا عین همین وعده ها در بخش های دیگر شهرستان مطرح گردیده که در صورت تحقق طرح جدایی یک منطقه ، در آینده ای نزدیک قطعا باید منتظر «اقدامات» و «درخواست» های مشابه در دیگر شهرهای پیرامونی باشیم.

 

۷- ضمن اذعان و احترام به حقوق قانونی تمامی اقوام و مناطق کشور اما یکی از طرح ها و برنامه هایی که طی سال های گذشته مورد توجه سازمان های جاسوسی دشمن قرار گرفته و سرمایه گزاری های هنگفتی نیز برای تحقق آن هزینه شده ، همانا «فعال نمودن اختلافات قومیتی» و «ایجاد تفرقه» و «تجزیه» ی مناطق مختلف با استفاده از گرایش های «قومی» ، «قبیله» ای و «زبانی» است که نمونه های بارز آن در کردستان عراق و یا تلاش برای اجرای این برنامه شوم در بخش هایی از مناطق داخلی و مرزی ایران بزرگ بوده و بدیهی است که همه ی کسانی که دل در گروِ پیش رفت ، امنیت و توسعه ی کشور دارند بیش از گذشته بایستی به توطئه های که ممکن است پشت چنین طرح های نهفته است دقت نمایند.

 

۸ – تقسیمات جغرافیایی ، سابقه ای به درازای تاریخ داشته ‌و در کشور عزیزمان ایران و حتی در شهرستان نیز طی سال های «قبل» و «پس» از انقلاب همواره در جریان بوده و البته برای هرگونه تغییر و تبدیل نیز قوانین ، ضوابط و مقرراتی در سطح کشوری وضع گردیده و بدیهی است که بعضا حساسیت هایی را نیز در پی داشته است و تجربه نشان داده در مواردی که مسئولین مربوطه زیر فشار ها ، لابی ها و بده بستان های باندی ، حزبی و قول و قرار های پنهان از دیدِ صاحبانِ اصلی و دور زدنِ قوانین مربوطه ، دست به چنین کارهایی زده اند نه تنها این طرح ها در نهایت به موفقیت ختم نشده بلکه در مقاطعی که قدرت به رقبا منتقل شده ، مشکلات و محرومیت های ساکنان این مناطق بیش از گذشته شده است.

 

۹ – توجه داشته باشیم که لازمه ی ایجاد «ساختار هویتی جدید» برای هر یک از نواحی کشوری ، قبل از هر چیز ، بایستی (حتی الامکان) نسبت به رعایتِ اقتضائاتِ «هویت ساختاری قدیم» اقدام و از ورود به « مباحث تنش زا » و دست اندازی به «خطوط هویتی» و «عوامل تحریک کننده» ساکنان دیگر مناطق خودداری نمایند.

 

۱۰ – یکی از مهم ترین علت فلسفه ی وجودی«انتخاب نماینده» برای حضور در مجلس و «استقرار نمایندگان دستگاه های حاکمیتی» در مناطق مختلف کشور اعم از شهرها ، بخش ها و روستاها ، عبارت است از ایفای نقش «صحیح و به دور از احساسات قومی و حزبی» در ارتباط با «دستگاه های تصمیم گیر» حاکمیت جهت اتخاذ «تصمیم های» درست برای ساکنان مناطق مختلف است و انتظار می رود که مراکز امنیتی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و… در موارد حساسی مانند مقوله ی تقسیمات کشوری ضمن رعایت «بی طرفی ارگانی» و عدم توجه به فشارهای «کانون های مشکل ساز» و «اشخاص» و «مراکز قدرت پنهان» با «دقت» و «وسواس» بیش تری برخورد نمایند.

 

خاتمه :
با توجه به موارد فوق الذکر و اذعان به لزوم «پیش رفت» ، «آبادانی» و «توسعه» ی امکانات رفاهی و زیر ساختی در محدوده ی جغرافیایی شهرستان همیشه سرافراز کازرون اما با عنایت به حضور اقوام و اندیشه های در هم تنیده دینی و فامیلی و وابستگی های چند صد ساله ی ساکنان این مرز و بوم ، شایسته است در قدم اول اتحاد و هم دلی هاي همه ی ساکنان بیش از پیش مورد عنایت قرار گرفته و کلیه ی طرف ها از «توهین»، «تحریک» و «تضعیف» دیگران خودداری و اجازه دهند تا «قانون»، «مردم» و «مسئولین بی طرف کشوری و استانی» در فضایی بدون تنش به درخواست های اهالی تمامی بخش ها و شهرها، از جمله ساکنان عزیز خشت و کنارتخته و کمارج، بالاده، مرکزی، قائمیه و کوهمره رسیدگی و آن چه موجب «خیر» ، «صلاح» و «پیش رفتِ» مردم شهرستان، استان و کشور است را تدبیر نمایند ./ امان اله دهقان فرد، کارشناس ارشد مسایل سیاسی/دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.